torsdag 27 september 2007

Så jag sammanfattar o lägger till några...

Oryx & Crake - Hör två röster tror jag. Slog upp denna i min 500 mustreadbooks-book och hittade den inte - dock figurerar Margaret Atwood med 2 andra böcker. Vilket ju talar för att denna förmodligen är läsvärd.

Ranelid - Hör en stark för-röst, och en stark emot-röst + en som för resonemanget "ingen rök utan eld - låt oss höra vad han har att säga"

Porrdrottningen - nedröstad för nu.

Historien om traktorer i Ukraina - Ingen förutom Mathias verkar ens vilja rösta vilken man kan förstå på titeln. Dock har jag, hör och häpna, faktiskt läst en del av denna redan. Inget jag fastnade för - slutade efter några kapitel här o där.

Till denna digra lista skulle jag vilja göra några tillägg:

My left foot - Ni har säkert hört om eller sätt filmen om pojken som bara kan använda sin vänstra fot. Detta är den självbiografiska boken bakom. Memoar av Christy Brown

Lost Horizon - Riktig gammal äventyrsklassiker. Myten om Shangri-La, paradiset där människor inte åldras. James Hilton.

A Clockwork Orange - Vidare på Boo's framtidstema. Har staten rätt att använda våld mot medborgare för att skydda andra? Ni har säkert hört om eller sett Kubricks filmatisering. A tillägga är att denna (enl. Wikipeida där jag surfat omkring lite) är framröstad som 1 av 100 bästa böcker under 1900-talet. Must count for something. Anthony Burgess

Che Guevara - The Motorcycle Diaries. Av honom själv. Tja...vem var han? Vet inget om kvaliteten på denna, men den skulle vara intressant att ha läst : )


Så....sammanfattningsvis. Om ni inte röstar på någon av dessa så blir det Oryx & Crake. Jag lägger min röst på A clockwork orange som också är på tema framtid, men som jag inbillar mig är litt mindre dystopisk och realistisk än Oryx.

Skulle egentligen behöva en feelgood-bok i mitt liv just nu allra mest, men det vill ni säkert inte.

Allt för nu. In o rösta med er latmaskar. Vi bestämmer oss imorgon eller i helgen så vi hinner börja läsa.

Jag säger det ni tänker...äntligen är Caroline on the blogg!

6 kommentarer:

Johan sa...

Ja sannerligen, äntligen! ;-)

A Clockwork Orange är en av mina absoluta favoritfilmer. Lsäer gärna boken.

Che Guevara - erkänner att jag har grymt dålig koll och vill bättra på den men för att läsa boken vill jag veta mer om det är en bra ingång till hans liv.

Jag håller alltså mer eller mindre med Caroline om nästa bok. Vad gäller näst nästa så skulle jag vilja framhärda med något svenskt. Sen om det är Ranelid låter jag vara osagt. PC, Eyvind J, von Heidenstan eller varför inte Torgny Lindgren?

Linda sa...

Vilka bra förslag på böcker! Jag har haft en stark röst på Ranelid men vänder gärna blad på A Clockwork orange också. Så för att komma till avslut hamanr min röst på Orange.

Linda sa...

Men för denna gång alltså Oryx..

Rebecka sa...

Vilken tur att du Carro kom in, dominerade och tog ett beslut...känns inte alls förvirrande nu:)

I och med att jag ser 3 stadiga röster för att läsa A Clockwork Orange och jag är sugen på framtidstema så tycker jag att vi spikar den NU! Är det OK med er och framförallt med dig kanske Mathias som just i detta fall inte gjort din röst hörd...(eller är det här en "aldrig i livet" bok för dig?)

Matherial: sa...

jag och johan har av ett tidigare inlägg och kommentarerna på detta inlägg tolkat det som att oryx and crake var bestämd. så vi har beställt den nu. jag ser att johan gärna läser a.c.o., och det gör väl jag också förvisso, även om filmen har besetts ett antal gånger.

men vad blir det nu? kan vi (jag?) få ett tydligt och klart besked, då jag uppenbarligen är oförmögen att förstå alla turer i kommentarer och inlägg? :)

Caroline sa...

Ok ok...detta var tydligen svårt och befäster min teori om att en blog inte kan stå till tjänst med allt. Till exempel röstning.

J & M har beställt Oryx. Boo röstar på ACO, Linda röstar på Oryx först och sen ACO.

Jag röstar eg på ACO, men föreslår att vi tar Oryx för enkelhetens skull...o för att inte våra vänner J o M ska få slösa sina dyrbara shoppingslantar.

Vi får spara Orange till lite senare i vårt bubbelliv.