måndag 17 december 2007

Två Lessing-kort i valdebatten...

Den 5:e sanningen - "En feministisk bibel" och hennes stora internationella genombrott. Består tydligen av 5 böcker i en, en gul, en svart, en röd och en blå notebook - o så en sista Golden Notebook (som även är den engelska titeln). Böckerna beskriver i tur o ordning huvudpersonens yrkesliv, politiska liv, kärleksliv och vardagsliv - o så knyts de ihop på slutet. Som ni gissar så är den dock ganska lång - typ 600 sidor.

Även hennes debutroman "Gräset sjunger" skulle vara spännande. Utspelar sig i Zimbabwe i slutet av 40-talet. Behandlar raspolitiken mellan vita och svarta (läs vit kvinna förälskar sig i svart man).

Lägger min röst på Gräset sjunger för att värma upp lite med Lessing. Gillar vi hennes stil skulle vi kunna fortsätta med Sanningarna senare - när de små bubblorna har lite längre tid på sig att hinna knapra sig igenom 600 sidor.

7 kommentarer:

Matherial: sa...

Är detta boken efter Martinsson-boken som röstas fram? Eller är Lessing ett alternativ till Martinsson? Vad gör jag egentligen på våra träffar? Lyssnar uppmärksamt gör jag uppenbarligen inte.

Linda sa...

Vi har många idéer i alla fall!!

Om jag lyssnaat rätt så skulle vi ta fram förslag för både Lessing och Martinsson. Men det lät ju lite mer som vi skulle ha en svensk författare och lättläst denna gång... vilket ju Martinsson är. Lessing måste ju helt klart ligga långt fram i pipen.

Sen sa vi också att vi snart ska läsa en mer dokumentär bok - typ memoar eller fakta.

Men jag vågar mig inte på att svara på frågan om Lessing är ett alternativ till Martinsson eller om det är en bok att läsa efter martinsson.

Någon annan?

Caroline sa...

Njae...det var nog jag som försökte mig på en kupp och slänga in ett alternativ till Moa redan nu.

Tyckte det kändes lite tungt att läsa om smuts o misär i Norrköping över julhelgen...

Matherial: sa...

Kuppförsök på BB&BS. Jo, jag tackar. Smuts och misär kan ju annars vara en trevlig kontrast till det överdådiga gemyt vi alla kommer att utsättas för under jul. Det skulle kunna vara den motvikt som räddar oss från att begå vansinnesdåd under julhelgen.

Jag väljer dock att hålla en låg profil, eftersom jag har fått utstå en hel del spott och spe efter att ha supportat Oryx och Crake häromsistens.

Johan sa...

I min värld talar vi bara om nästa bok. Allt annat verkar bli för komplicerat... ;-)

Jag känner mig vacklande mellan dessa två kvinnor men lutar åt Lessing. Kommer dock att läsa henne på svenska. Det där med orginalspråk får i detta fall stryka på foten för min lättja. Vad gäller specifik bok litar jag till min kollega Caroline.

(Om jag ändå ska förvirra lite så tycker jag också att näst nästa bok inte ska vara helt skönlitterär.)

Linda sa...

Skillnaden mellan böckerna Gräset sjunger och Kvinnor och Äppelträd verkar hårfin. Efter lite research kan följande citat kanske sammanfatta den första: "Gräset sjunger är en sorgesång och ett litterärt mästerverk"... skillnaden mellan författarna ... tja, Lessing har ju fått Nobelpris.

Därför, det får gärna bli en Lessing i julmyset för min del och Gräset sjunger får min röst.

Däremot är frågan är om Lessing är så mycket mer upplyftande än Martinsson. Där tror jag att de kan ha ett och annat gemensamt - kvinnlig kamp, motsättnignar, tung vardag... Martinsson ska inte underskattas, hon har en sorts småfundrig underfundig rolighet i sina texter. Så jag tror inte vi ska lura oss på förpackningen.

Matherial: sa...

It ain't over till the grass sings.