söndag 16 december 2007

Nästa bok - att läsa i jul

Kanske blir det en proletärförfattare att läsa under julstjärnornas gnister på mörka vinterhimlen. B, B & BS är rörande överens om att vi behöver något mer lättläst och lättsmält över julen. Ett av förslagen är någon bok av Moa Martinsson.

Jag har letat rätt på två förslag. Hennes debutroman Kvinnor och äppelträd är högst intressant. Den väckte stor uppståndelse när den kom 1933, pga den sexuella frispråkigheten i boken. Bokens huvudpersoner lever fattigt och skildrar ett hårt liv för två kvinnor i Norrköping, men ska ändå vara skriven med ett "glimten-i-ögat" sätt (typiskt Moa).

Moas två serier "Miaserien" och "Bettyserien" ska också vara läsvärda. Den första har jag läst och den är härligt skriven! Men "Bettyserien" är för mig ännu oläst. Den ska handla om Moa som vuxen. Första boken i serien heter "Den osynlige älskaren". Säkert lika läsvärd som "Miaserien".

Nu är uppdraget för B, B & BS medlemmar att snabbt som ögat göra egen research kring mina två förslag - "Kvinnor och Äppelträd" eller "Den osynlige älskaren" och rösta. Jag kommer sammanfatta och skicka ut resultat innan fredag denna vecka.

2 kommentarer:

Caroline sa...

skitigt, fattigt och hur kvinnorna var beroende av männen".

Låter som realistisk men inte särskilt upplyftande läsning när jag sitter i soffan med nötter o bappelsiner. Dock är det ju hennes första bok...så det kunde vara intressant.

Den andra Betty-boken hittar jag väldigt lite om i min snabb-research. Faktiskt så kommer Books & Bubbles upp som 4:e träff när man googlar. Coolt!

So all in all. Egentligen talar ingen av dessa till mig. Men om jag ska välja av dessa två så får det bli Äppelträden.

Linda sa...

När jag tänker tillbaka på de Moa-böcker jag läst så minns jag dem med en sorts värme och underfundighet. Hon kan få till det mitt i allt det realistiska och vardagliga. Man ler för sig själv mellan varven. Så minns jag det... men mitt minne är väl kanske inte det bästa alltid... men jag tror nog vi ska läsa och tycka om böckerna.